fredag 19 juni 2015

Dag 49: Gillersholmen-Juten

Distans: 32 km
Paddeltid: 7 h 05 min
Total distans: 1 134 km
Dagssnitt: 23.1 km/dag
Vind: 2-6 m/s N
Vilodagar/inblåsta dagar: 7
Paddelväg: klicka här

Någon väckarklocka ställde jag aldrig igår eftersom det skall regna som värst under förmiddagen. Somnade dessutom rätt sent så idag vill jag sova men det blir ingen generös sovmorgon för mamma ringer och väcker mig vid halv nio. Regnet piskar mot tältet och har så gjort oavbrutet sen jag gick in i det igår. Äter frukost och väntar ut en lucka i regnandet. Strax efter lunch blir det så svagt att jag kan packa ihop mina grejer. Innertältet lägger jag i en separat påse och det blöta yttertältet i en annan. På vattnet är jag inte förrän vid ettiden denna gråa midsommardag.

Lunch under eken.

Vinden är nordlig, men ganska svag. Skärgården är helt tyst och det är bara några få entusiaster ute med sina segelbåtar. Regnet ökar och minskar i intensitet, om vartannat. Jag lunchar under en ek, sittandes i kajaken. Trots regnet är jag vid gott humör. Klädde på mig ordentligt imorse så jag fryser inte och är torr under paddeldräkten. Idag har jag ingen lust att kliva iland när det regnar så jag paddlar på tills det lugnar ner sig. Får dansa limbo under en bro mellan Västra och Östra Kopparholmen och går sen in i Arkösund. Ser långborden uppdukade och middagsgästerna på rad. Hade jag varit lyckligare just nu om jag suttit inne i värmen och firat midsommar i goda vänners lag? Tveksamt!

Bråviken

Fortsätter norrut via Lilla Arkösundet - en muddrad kanal på ca. 1 km - och kommer sen ut i Bråviken. Vågorna är små och nordanvinden ganska svag. Jag går från ö till ö och slutligen korsar jag farlederna innan jag når land på andra sidan. En överfart är psykologiskt enklare med några öar längs vägen.
Planen är att slå läger på Myrskär men ön Juten ser väldigt inbjudande ut och jag börjar bli trött. Regnet har dessutom slutat nu så lika bra att passa på.

Juten

Nu är jag inne i Södermanlands län och Oxelösund är bara ett stenkast bort. Det sägs att man kommit halvvägs då. 113 mil paddlade vilket tyder på att jag inte gjort allt för många sidospår. Imorgon ska det regna på förmiddagen och solen kommer äntligen tillbaka efter lunch. Jag börjar nog paddla då. Glad midsommar på er alla läsare!

3 kommentarer:

1. Glad midsommar! Vi hade en dag med regn från morgon till kväll. Jag tog en tidig morgontur på 15 km i det lugna vädret. Håller med om att set är härligt i kajaken trots regn bara man har bra kläder. Nu har du bara ca 15 mil hit kommer du tisdag eller onsdag kan jag möta upp dig i stugan. Den ligger en bit efter Dalarö ingen längre omväg. Positionen är 59 11' 26" 18 23' 26"

SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Det hade varit trevligt att ses så kan ju höra av mig när det närmar sig. Tänkte gå nära Dalarö så det blir ju ingen större omväg. Vi håller kontakten!
      Mvh

Radera
  2. Kollade avståndet det är bara elva tolv mil.