måndag 28 april 2014

Fjällbacka - 2014.04.25-27

Lite mulet och lätta regnskurar på fredag förmiddag så skyndade inte direkt iväg. Packade kajaken och tog sikte mot Långeskär, ca 10km rakt västerut från Fjällbacka. En fin ö som kan ta många tält på flera olika platser. Lite mat för kvällen, sen brasa och en god bok.

Västra sidan på Långeskär

Brasa givetvis!

Natten blev kall men sov riktigt bra ändå. Har man bara en bra säck så spelar kylan ingen större roll. Vaknade av att solen lyste på tältet och det blev fort ganska varmt. Öppnade upp och slumrade nån halvtimma till innan frukost. Havet var verkligen helt stilla den här dagen så tog sikte mot Norra Väderöarna, en paddling på drygt 5km helt öppet hav. Inget jag vill göra när det är lite blåsiga men idag var det no problem.

Mot Väderöarna.

Norra Väderöarna.

Tog en lunch och tänkte gå upp i lotsutkiken men tyvärr var den låst den här helgen fick jag reda på när jag frågade. Vidare mot Hamnerö som har en smal liten vik med två små hus som är öppen för allmänheten. Inte helt lätt att hitta den, jag paddlade förbi utan att se öppningen och husen. Efter det vidare mot Vedholmen där jag tänkte tälta. Kajakparet som driver kajak.nu hade lagt beslag på den platsen så drog vidare mot Trinissla, men där är det en stor klippa i väster och jag ville ju ha fri horisont och sol hela kvällen. Det fick bli västra sidan av Lökholmen som ligger precis intill f.d. Ingrid Bergmans sommarhus. Första gången jag tältade på småstenar som slipats av havet. Runda och sköna att gå på. Hade jag vetat att det skulle bli sämre väder mot natten hade jag verkligen inte tältat här då platsen är rätt utsatt för vågor, men prognosen sa vindstilla under natten och söndagen så inget att oroa sig över. Dunkade på med brasa mot kvällen, lite bok och en del fotande. Hääärlig paddeldag. Något ensamt men hey, jag måste träna om jag ska fixa hela Sveriges kust.

Hamnerö.

Lökholmen.

Tidsfördriv.

Hade svårt att somna på kvällen, la mig lätt hungrig utan att direkt tänka efter. Efter nån timmes sängvridande tryckte jag i mig en banan, choklad och lite nötter. Efter det tog det inte lång stund innan jag slocknade. Morgonen bjöd på strålande sol och inte en krusning på havet, trots fri horisont. Öppnade tältet och spanade ut på havet en stund innan frukost. Ingen hets med paddlingen idag. Gled runt och njöt mest av det goa vädret. Tog mig till Stora Måkholmen för lunch och konstaterade att platsen är heaven on earth för en kajakpaddlare med tält. Fina gräsplättar och fin strand. Tanken slog mig om jag skulle stanna ytterligare en natt och ta ledigt måndag. Så blev det inte, drog vidare och rundade Musön innan jag tog mig tillbaka mot Fjällbacka igen. Ännu en fantastisk helg och jag börjar vänja mig med att paddla och tälta själv. Making progress!

Lugn morgon.

Stora Måkholmen.

Start och mål i Fjällbacka.