lördag 25 juli 2015

Dag 85: Munkviken-Burehällarna

Distans: 47 km
Paddeltid: 10 h 30 min
Total distans: 2 117 km
Dagssnitt: 24.9 km/dag
Vind: 0-5 m/s SV
Vilodagar/inblåsta dagar: 15
Paddelväg: klicka här

Myrorna står i attackposition när jag öppnar dörren på morgonen. Mitt tält ligger bara ett par meter från en myrstack så det är egentligen ganska naturligt att jag inte är önskad här. Packar min kajak och går in till familjen Wikström som bjuder på god frukost. Allt står framme och det är bara att ta för sig precis som på ett hotell. Ett hotell med egen pirhamn på tomten och en vidunderlig utsikt.

Hela skaran som var ute på Ledskär igår kommer tillbaka precis när jag ska sticka. Paddlar in till familjens hamn för att ta farväl samt tacka stort så klart. Tänk om alla höll sina dörrar öppna likt denna familj, vad enkelt det hade varit.

Fyren på Bjuröklubb.

Idag får jag bra hjälp av vinden som kommer från land, men kring uddarna hinner det bygga upp en del sjö. Närmar mig Bjuröklubb men ska först runda Grundskatan som ligger ungefär 5 km söderut. Vågorna blir allt större och jag börjar tvivla på min förmåga. Det är som att hela havets vågor koncentreras kring udden och jag flyger åt alla håll. Försöker se vägen fram för att inte hamna i bryten och till råga på allt ligger här också ett fiskenät som en sträng ut i havet. Den första (och enda) segelbåten jag ser idag glider förbi utanför grundet i samma stund jag är där så blir genast lite tryggare i paddlingen och tar mig sen efter den hisnande upplevelsen till Bjuröklubb för att vara turist för en stund.

Bjuröfjärden

Knäpper några kort, äter på restaurang och köper en glass. Påbörjar sen en rad av överfarter med start på Bjuröfjärden. Vinden lägger sig helt mot kvällen och det blir en fin palett på himmelen. Glider in vid Burehällarnas naturreservat strax efter elva på kvällen och finner en bra sandstrand. Imorgon är det dags att handla mat och sen så får jag se hur långt det blir i det kommande ovädret.