torsdag 18 juli 2019

Helgelandskusten, dag 4: Topptur på Lovund

Vandringsväg: klicka här

Idag är det vilodag, i alla fall för överkroppen, men så mycket till vila i övrigt vet jag inte om det blir då vi planerar bestiga toppen. Vi har åtminstone enats om en sovmorgon, men trots det är Tomas och Sofie uppe med tuppen som vanligt. De är i princip färdiga med sin frukost när jag lagar gröten och lyxar med några hjortron jag plockade igår.

Lyxfrukost i det fria.

Solen strålar för fullt och vindarna är svaga när vi börjar vandra mot Lovund hotell för att lämna in lite ombyte i deras förråd. Middagen är nämligen inbokad till kvällen och då vill man ju vara nyduschad och fräsch efter en heldag på berget.

Grästak på Lovund.

Vägen till toppen går till en början ganska flackt längs Lovunds östsida. Strax innan Nøvvika, där vi tänkte tälta igår, går man ner ca. 70 höjdmeter till sandstranden och kort därefter börjar en brant stigning mot toppen, men det finns kedjor att hålla sig i på de mest besvärliga partierna.

Vilopaus

Segelbåt i Nøvvika. Delar av Sju systrar uppe till höger.

Många är på väg till toppen denna fina dag och vi möter en del som vänder tillbaka p.g.a. den branta lutningen, några av dem tillhör svenskgänget vi såg på Kvitvær igår.

Glada "bergsbestigare".

Utsikten på toppen, 623 m.ö.h., är magnifik och vi ser våra tält som små prickar nere i Hestvika. Træna i väster är inte heller det så tokigt sett härifrån.

Ser du våra tält i Hestvika?

Det tog oss ca. 2,5h från hotellet till toppen och ungefär 1h kortare på hemvägen. Vi får tips om puben Emaus som skall ha flera hundra olika ölsorter och efter en varm dag på fjället är det svårt att motstå frestelsen. 125 NOK kostar min öl och särskilt god var den inte heller, så besöket blir lite av ett antiklimax för min del. Sofie var inte så nöjd hon heller. Ibland är det bättre att gå på säkra kort än att prova något nytt, men med ett så imponerande utbud är det svårt att låta bli.

Lovund sett från ovan.

Trerättersmiddagen gör i alla fall ingen besviken, trots priset. Fisk till förrätt och huvudrätt, allt annat vore ju helgerån med tanke på var vi befinner oss. Det blir en mycket bra och trevlig avslutning efter en slitsam dagstur. Mätta, nyduschade och med möra ben tar vi oss till Hestvika och kryper in i tälten.