söndag 29 juni 2014

Göteborgs skärgård - 2014.05.28-06.01

(Hamnar lite fel det här inlägget men har inte riktigt haft tid innan. Pengarna måste in o.s.v.!)

Långhelg så vad passar väl bättre än lite paddling? Första dagen blev rätt kort, hade med mig en vän som är lite rockie på området och hon ville inte paddla allt för långt i vinden (runt 9m/s i snitt). Det gäller att ta väl hand om nybörjarna, alla har vi varit där någon gång. Från Önnered tog vi oss ca. kilometern (!) till Franholmen. Bra ö om man vill komma ut snabbt, efter jobbet t.ex. Finns många fina tältplatser längs östra sidan men också en del på västra.

Franholmen med vy söderut.

Västra sidan på Franholmen vy mot Stora Förö.

Torsdagen började fint, men fortfarande rätt blåsigt. Vi lagade frukost, solade och spatserade lite på ön. Lunch på det och så dags att paddla tillbaka till Önnered för att lämna av min vän. Det visade sig bli rätt jobbigt i motvinden så fick bogsera henne hela vägen tillbaka. Efter det tog jag mig sen ut till Tunneskär (eller Tanneskär på vissa kartor) för att spendera en ensamnatt. Tidigare fågelskydd men det har plockats bort sen 1996 så har du gammal karta ligger nog markeringen kvar. En ö som på håll ser lite stenig ut men väl på plats finns det en fin gräsplätt som kan ta 2-3 tält och som erbjuder fin vy mot öppen horisont och Vinga fyr.
Blåste frisk bris från väster men inne i tältet är det alltid lä! Eldade lite drivved, läste bok och drack whisky, vilken härlig kväll! Imorgon får jag sällskap av 4 nya kompisar, det blir kul det med.

Tunneskär

Tunneskär, i horisonten ses alla uppankrade fartyg.

Tog en ordentlig sovmorgon, och när jag öppnade dörren möttes jag av strålande sol. Blåste nog frisk bris när jag tänkte ta mig mot Vinga fyr. Halvstökigt hav, men ändå hanterbart. Tog mig över en stor farled och konstaterade att jag nog inte kunde hinna besöka Vinga innan det var dags att möta upp mina vänner vid Önnered. Vände därför om halvvägs ut på havet och tog mig hemåt igen. Trots det goda 25km under dagen. Dock småpotatis inför Sverigepaddlingen då jag nog bör snitta kring 40km/dag. Runt kl. 18 tog jag och mina kompisar sikte mot Långholmen, som är en obebodd ö ca 5km västerut ifrån Önnered. Känd bland paddlare och tar en hel drös med tält på flera olika fina platser. Där spenderade vi natten samtidigt som basen från Summerburst svepte in över vattnet. Det är stor skillnad på bakgrundsljud  kring Göteborgs skärgård kontra exempelvis Fjällbackas. Den frekventa fartygstrafiken och närheten till staden gör att det aldrig riktigt blir tyst, men det har ju sina fördelar. Det händer hela tiden nånting och jag känner mig inte lika ensam här som jag kan göra på andra ställen, vid ensampaddlingar alltså.

Vi lämnar Önnered.

Framme på Långholmen.

Långholmen.

Lätt regn på morgonen men det klarnade upp snabbt och strax innan lunch hade vi sol. Käkade på St. Förö innan Marlene, Jens och Sofia var tvungna att åka hem. Jag och Kanto paddlade vidare norrut mot Galterö för att ha ett bra utgångsläge för Vinga fyr imorgon. Hittade en fin vik där vi dunkade upp tältet. Strosade runt på ön samt spanade lite båtar och så bjöd jag grabben på lite whisky. Schysst solnedgång!

Galterö.

Viken på Galterös nordsida. Tylösand-feeling på den!

Får på Galterö.

Tidig uppgång då vi visste att vindarna skulle vara svaga under förmiddagen. Öppen havspaddling vill man inte göra under blåsiga förhållanden om det nu inte är surf och lek som är målet. Spegelblankt vatten bitvis, annars mest svaga vindar. Kanonfin paddling. Ett fartyg närmade sig i fjärran.
"Den kommer inte hitåt va?", undrade Johan lite försiktigt.
"Va? Nä, det är lugnt den åker nog in mot Göteborg som alla andra båtar!", sa jag ganska säkert strax innan vi båda såg den ändra sin kurs rakt mot oss. Det blev lite panikpaddling under några minuter innan vi var ur dess linje men kort därefter gör fartyget återigen en kursändring och pulsen samt paddelfrekvensen drar iväg ännu en gång. Går båtarna på autopilot så är det inte mycket man kan göra då kajaken är för liten för att synas på radar. Det gäller att ha koll på båtarna runt omkring, för dom har sällan alltid koll på oss kajakare.

Bleke och sol!

Johan poserar.

Båten som gav oss lite puls.

Strax innan lunch var vi framme vid Vinga. Lite promenerande på ön, sen lunch och glass innan vi tog oss tillbaka till Önnered. 4-5m/s medvind hela vägen hem!

Vinga fyr.

Vinga med vy in mot land (där vi kom ifrån).

Lunchplats med ryggstöd, sol och lä!